WHY STOP? Read in the English

Poglądowa mapa zasięgu planowanej kopalni odkrywkowej na Złożu Legnica

Prezentujemy poglądową mapkę, na której, oprócz samej kopalni, zaznaczone zostały takie elementy jak zwałowiska zewnętrzne, planowane elektrownie czy lej depresyjny.   W  pierwszej  kolejności  wykop bylby usytuowany  miedzy Lubinem a Legnicą, po osiągnięciu docelowej wydajności elektrowni będzie uruchomione pole odkrywkowe Lubin-Scinawa- Rudna.  Obszar kopani szacunkowo obejmie 160 kilometrów kwadratowych. Z powierzchni ziemi zniknie kilkadziesiąt miejscowości.  Jak wyliczają włodarze sześciu gmin, wysiedlonych zostanie około 20 tysięcy mieszkańców! Była by to największa przymusowa migracja ludności od czasów II wojny światowej na ziemiach Polski !!

Mapa planowanej odkrywki (plik .pdf 262kB)

Tags:

22 komentarze do “Poglądowa mapa zasięgu planowanej kopalni odkrywkowej na Złożu Legnica”

  1. Marcin:

    15 września 2009 @ 21:20

    No cóż. Trzeba przyznać, że skala tego “przedsięwzięcia” jest imponująca i jednocześnie poraża !!!

  2. Krzysiek:

    16 września 2009 @ 10:41

    Wkurza mnie to, jak czytam wypowiedzi jakiegoś nadętego specjalisty z Krakowa, któremu jest przeciez wszystko jedno co się stanie z mieszkańcami wsi na kórych ma być odkrywka. Ja będę bronił swego domu do końca, a Tuskom i innym “frajerom” z rządu mówię stanowczo: NIE DLA ODKRYWKI !!! Będę walczył nawet za cęnę życia !

  3. y77:

    16 września 2009 @ 19:24

    Jedno pytanie do autora mapki. Co jest źródłem ustaleń w zakresie zasięgu kopalni poczynionych na tej mapie?

  4. admin:

    16 września 2009 @ 21:18

    Mapka została opracowana na podstawie ogólnie dostępnych materiałów. Mówimy tu głównie o opracowaniach Instytutu Górnictwa Odkrywkowego POLTEGOR (http://www.igo.wroc.pl/) oraz Komitetu Sterującego (dla przygotowania zagospodarowania legnickiego zagłębia górniczo-energetycznego węgla brunatnego)(http://www.komitetlegnica.agh.edu.pl)
    Przykładowy link: http://www.ppwb.org.pl/wb/65/5.php

  5. iq150:

    16 września 2009 @ 22:39

    Czyli dane do tej mapki pochodzą z 2008 roku, tak samo zresztą, jak większość danych odnośnie tej kopalni. W zdecydowanej większości artykułów nawiązujących do tematyki kopalni w okolicach Legnicy podkreśla się, że są to dopiero wstępne plany i analizy. Nikt tak naprawdę jeszcze nie wie, czy ta odkrywka powstanie, czy też nie. Nie ma żadnych wiarygodnych informacji na temat jej zasięgu. Wszystko co jest dostępne, to są koncepcje, pomysły, zamierzenia, a nie konkretne plany. Ktoś niepotrzebnie chyba sieje zamęt wokół tej odkrywki :P Jak na razie, to rząd zastanawia się, czy objąć te złoża ochroną, czyli np. zakazem zabudowywania mieszkalnego, bo to strategiczne złoża energetyczne kraju i powinny być dostępne w przypadku, kiedy inne źródła energii się wyczerpią. Moim zdaniem na protesty albo NEGOCJACJE w sprawie odkrywki to jest jeszcze dużo za wcześnie. Pozdrawiam zwolenników i przeciwników.

  6. admin:

    16 września 2009 @ 23:15

    Niestety ig150 mylisz się. Rząd na poważnie zajmuje się tą sprawą, próbując zmienić zapisy w prawie geologicznym i próbując odebrać część kompetencji samorządom. Patrz np. http://stop-odkrywce.pl/2009/07/14/urzednicy-chca-pozbawic-samorzady-glosu-w-sprawie-budowy-kopalni/

  7. iq150:

    16 września 2009 @ 23:52

    Rząd pracuje nad tym, żeby te złoża były możliwe do wykorzystania, bo to jest ważne dla całego kraju. Nie oznacza to jeszcze, że już chce tam budować kopalnie - chce po prostu mieć pewność, że w chwili, gdyby taka konieczność zaszła, to nie okaże się nagle, że na terenie złóż jest 100-tysięczne miasto.

    Gdyby te zasoby były chronione powiedzmy od 30 czy 40 lat, to teraz by nie było problemu przesiedleń, bo nikt by tam nie mieszkał. O to chyba chodzi rządzącym, żeby w chwili, kiedy ta odkrywka będzie miała powstać (ewentualnie) koszt społeczny był jak najmniejszy.

    Sprawa “estetycznych” i ekologicznych skutków powstania tej kopalni dla okolic to już oczywiście zupełnie inny wątek.

    Po za tym, takiej inwestycji nie da się przeprowadzić bez zgody okolicznych mieszkańców, bo protestom nie będzie końca i kopalnia nie będzie w stanie funkcjonować. Jeśli rząd na poważnie zacznie myśleć nad zbudowaniem w tym miejscu kopalni, to zacząć musi od negocjacji z osobami bezpośrednio dotkniętymi powstaniem tej kopalni. Jak na razie wydaje mi się, że jeszcze bardzo daleka droga do tego, żeby ta kopalnia miała tu powstać. A problem dotyczy pośrednio i mnie, bo mieszkam w Legnicy, dlatego także staram się śledzić ten wątek.

    Dzięki za linka do artykułu, nie trafiłem na niego wcześniej.

  8. TomaszN:

    17 września 2009 @ 13:04

    Witam wszystkich. Chciałem dorzucić swoich parę groszy. Najbardziej irytuje mnie to, że ludzie odpowiedzialni za strategię rozwoju tego kraju śpią spokojnie wiedząc o tym węglu brunatnym od lat 50-tych. Pytam kto w tym kraju odpowiada za jakiekolwiek planowanie strategiczne rozwoju Polski, wszak taki plan układa się na długie lata. Jak można beztrosko wysiedlić ludzi, którzy niczemu nie zawinili budując swoje domy na terenie, gdzie prawo na to zezwalało. Kto poniesie odpowiedzialność za głupotę i niekompetencję rządzących? Dlaczego w kraju o demokracji opierającej się na zrównoważonym rozwoju, dokonuje się planów zagłady tego ładnego, nowoczesnego terenu? Dlaczego w kraju o jednym z najniższych zasobów słodkiej wody nie dba się o nią budując odkrywki. Węgla być może mamy na 100 lat, ale co nam po nim jak nam zabraknie wody? Już jest bardzo droga. Kto odpowie na pytanie ilu ludzi rzeczywiście zostanie wysiedlonych i na jakich warunkach i co z ludźmi wegetującymi na krawędzi zwałowisk. Czy ktoś obliczył ile kosztować będzie wyprodukowana energia versus straty w nieodwracalnych zmianach środowiska, dramatów - migracji ludzi spowodowanych utratą teraźniejszych miejsc pracy - źródeł dochodów, poniesionych nakładów na gazyfikację, kanalizację, linie kolejowe, drogi krajowe? Gdzie się mają wynieść Ci ludzie, wszak dookoła szyby górnicze, brak infrastruktury? Czyżby z powrotem do blokowisk, skąd uciekali? Unicestwienie tych obszarów to unicestwienie tego co najlepsze w tej chwili w okolicach Lubina i Legnicy, bo są to w 80% nowe zabudowania, nowe inwestycje w infrastrukturę. Na zakończenie nie jestem przeciwnikiem węgla, ale przy nakładach na naukę choćby w części przyszłych odszkodowań można by dopracować metodę zgazowania węgla lub inne metody z pominięciem odkrywki. Konstatując tych kilka chaotycznych myśli - niestety obawiam się, że kopalnia to wkrótce rzeczywistość bo mieszkam w tym dziwnym kraju od 33 lat i widzę siłę lobby górniczego – dzidziusiów Panów od kopalni głębinowych, odkrywkowych etc., którym nowoczesność i ochrona środowiska to obcy temat. Pozdrawiam wszystkich.

  9. człowiek to brzmi durnie:

    17 września 2009 @ 16:13

    Z tego co wygrzebałem w necie to ten rysunek zgadza sie z planami jakie powstawały w latach 60-70 przy określaniu składu warstw skał podziemnych przy szukaniu miedzi. Tak więc jest to dośc dokładny pomiar, i w tym temacie nic sie nie zmienia. Zmieniło się natomiast zaludnienie na tyym terenie co utaja branża zainteresowana kopaniem. Liczba 1100-1400 ludzi do wysiedlenia była podawana w latach 1960-70. Może sami ne wiedzą ile ludzi tu mieszka, bo jeśli taka liczba wedruje do ministra gospodarki to jest to jawna manipulacja faktami. Dodam że karalna, bo w imię własnych korzyści..

  10. Lori:

    21 września 2009 @ 10:48

    A co można zrobić, aby światowe organizacje ekologiczne się zaangażowały w protesty itp ?

  11. sofo:

    21 września 2009 @ 16:38

    W Polsce nigdy nie liczyli się ludzie, tylko ci Złodzieje w rządzie. Ja jestem stanowczo przeciwny odkrywce i będę walczył z tymi imbecylami. To nie oni w Warszawie będą mieli czarne niebo przez 5 lat, tylko my w Legnicy.

  12. barisa:

    22 września 2009 @ 00:00

    Macie rację oni mogą mnie nawet zabić, ale ja tego tak nie pozostawię!!! Tu jest moje miejsce i ja nie dam tego zniszczyć!!!

  13. Gruby:

    22 września 2009 @ 19:23

    Wiesz jak to zatrzymać? Napisz!
    Choć nie jestem ekologiem to jestem przeciwny takiej kopalni - niezależnie od tego czy to jest blisko czy daleko od miejsca, gdzie mieszkam. Wszędzie tam, gdzie są lasy, pola i mieszkają ludzie tego nie powinno się robić - szczególnie w czasach kiedy to tak dużo się mówi o alternatywnych źródłach energii. Myślę, że byłoby dobrze, gdyby w takich miejscach, jak ta strona ludzie, którzy mają jakiekolwiek pojęcie o tym w jaki sposób można legalnie i skutecznie takie inwestycje zablokować dzielili się swoją wiedzą. Wyzywanie polityków ani ich grzeje ani ziębi - mogą się co najwyżej pośmiać.

  14. sniezka:

    24 września 2009 @ 21:44

    Referendum dla mieszkańców wiosek, a co z mieszkańcami Lubina??? Czy my nie możemy głosować, czy mamy żyć w pyle - obok kopalni? Nie rozumiem tu czegoś! Widać liczy się tylko kasa - my ludzie, nasze dzieci, nasze domy i zdrowie - po co? Nie będziemy mieć nic - stracimy wszystko! Dewastacja przyrody i nas samych - samozagłada!

  15. Sasiad:

    24 września 2009 @ 23:58

    Popieram Sniezke i Cytuje TomaszaN “Kto odpowie na pytanie ilu ludzi rzeczywiście zostanie wysiedlonych i na jakich warunkach i co z ludźmi wegetującymi na krawędzi zwałowisk???” To jest pytanie na które chcę odpowiedź… przecież my tutaj będziemy mieli Sahare!!!
    Popieram STOP!!!
    Z poważaniem twój sąsiad :)

  16. Izulkag:

    25 września 2009 @ 18:09

    Hej,

    Ja się temu również stanowczo sprzeciwiam!

    Nie rozumiem jak można było wiedząc o tych złożach pozwolić na rozbudowę Legnicy dokładnie na ich terenie?! To po pierwsze.

    Po drugie… moje największe oburzenie to fakt, że ludzie bardzo się “wynieśli” z Legnicy i pobudowali sobie domy po okolicznych wioskach, płacąc za ziemie krocie i za budowę (szczególnie w ostatnich latach) jak za przysłowiowe zboże! Ja się zastanawiam jakie dostaliby “odszkodowanie” przy wysiedleniu? Czy im to pozwoli na zakupienie/wybudowanie takiego samego domu w innej części regionu?! No bo w takim wypadku to trzeba będzie się pod Wrocław wynosić, a tam ceny ho ho!

    Po trzecie - Jak już tym ludziom nawet zapłacą i się ludziska przeniosą, to kto im będzie dopłacał codziennie za dojazdy do pracy (dla przykładu - jak ktoś ma pracę w Legnicy na strefie, mieszka na Osiedlach albo w Kunicach no to paliwko da się znieść, ale dojazdy na co dzień, np. spod Wrocka, ja się na to nie pisze!)

    Po czwarte - niech mnie ktoś z błędu wyprowadzi, ale jak znam nasz rząd, to on już tak granice kopalni i pozostałych obszarów wytyczy, coby jak najmniejszej liczbie ludzi trzeba było zapłacić - równa się to temu, że zatrzymasz swój dom, ale z okna co rano będziesz podziwiał wyziewy, a świeże powietrze będziesz wspominał, jak gumę do żucia “Donald” z dzieciństwa!

    Po kolejne - powiedzcie mi czy to cale zamieszanie dotyczyć będzie także Piekar C, bo tam mieszkają moi rodzice, a jak to mówia “starych drzew się nie przesadza”!!! Aż się boje, co to by było gdyby rzeczywiście rozpoczęto wysiedlenia!!!

    Ja wiem, że to jeszcze tylko dyskusje, że niby tylko plany, które już były poruszane 30 lat temu, że tylko chcą teren chronić i bla bla bla… Wiem też że w naszym kraju nadal załatwia się wszystko “za plecami obywatela”, wiec nie zdziwi mnie jeśli nagle dowiemy się że z “palcem po wodzie” mazanych planów przeszliśmy w ciągu “ułamka chwili” do rzeczywistych działań. I jak zawsze zanim się ktokolwiek połapał!

    Pozdrawiam Was serdecznie.

    Izka

  17. mesi:

    28 września 2009 @ 15:43

    Ludzie kopalnia i tak będzie, więc koniec tematu. Ale jak się zbliżą wybory prezydenckie Tusk powie ze dopóki on będzie w tym kraju rządził, to tej kopalni nie będzie. Zyska tym poparcie ludzi na naszym terenie i nie tylko, bo ludzie z całej Polski pomyślą, że jemu zależy na ludziach, a nie na kasie z odkrywki.

  18. nati2333:

    17 listopada 2009 @ 20:46

    STOP !!!!! JESTEM Z TYCH LUDZI KTÓRYCH WYSIEDLA…… WSZYSTKIE DZIECI NIE DOŚĆ ŻE MAJA OŁOWICĘ TO JESZCZE ODKRYWKA ICH DOBIJE. TO SĄ WSZYSTKO ZANIECZYSZCZENIA. CO Z LUDŹMI, KTÓRZY ŻYJĄ TU OD MAŁEGO DZIECKA ????
    NIECH ELEKTROWNIE WODNE BUDUJĄ, A NIE ODKRYWKĘ IM SIĘ ZACHCIAŁO. WIADOMO, ŻE I TAK WIEKSZOŚĆ LUDZI NIE DOSTANIE DACHU NAD GŁOWĄ.

    STRAJKUJMY !!!!!!

  19. anonim:

    22 stycznia 2010 @ 12:16

    WOGÓLE NIE ROZUMIEM DLACZEGO LUDZIE SAMI SOBIE SAMOBUJE STRZELAJĄ NIE DOŚĆ ŻE KOPALNIA = DOBRE ZAROBKI ZATRUDNIENIE NA DLUGIE LATA DLA CIEBIE I TWOICH DZIECI, SYTUACJA W PANSTWIE WYGLADA TAK KUPUJEMY RUSKI WEGIEL I PO KILKU LATACH WRACAMY DO KAMIENIA LUPANEGO I KARTEK W SKLEPACH BO NIKT NIE BEDZIE MIAL PIENIEDZY, NASZE ZAPOTRZEBOWANIE NA PRODUKCJE ENERGI WCIAZ ROSNIE I CIEKAWE SKAD MAMY JA KUPIC TANIEJ NIZ KOSZTUJE PRODUKCJA JAK NIE BEDZIE Z CZEGO JEJ ROBIC JEST TO SYTUACJA WAGI PANSTWOWEJ DLATEGO NIE MA CO SIE SPRZECIWIAC JEDYNIE CO WAM ZOSTAJE TO WYJSC Z TEGO Z GLOWA DO GORY A TRUDNE TO NIE JEST PONIEWAZ KAZDEJ POSZKODOWANEJ RODZINIE CZY DANEJ OSOBIE KTORA ZOSTANIE POSZKODOWANA PONIEWAZ NA TERENIE JEJ POSESJI BEDZIE PRZEBIEGALA KOPALNIA, ORGANIZUJE SIE NEGOCJAJE KAZDA OSOBA JEST WZYWANA OSOBNO I Z KAZDA NEGOCJUJE SIE CENE ZA STRATY A JAK KTOS POTRAFI ZADBAC O SWOJE TO NIEDOSC ZE WYBUDUJE SOBIE CHATE MARZEN I ZOSTANIE MU JESZCZE NA SAMOCHOD TO ZALATWI SOBIE PRACE I DOBRA PLACE, WIEC LUDZIE NIE LAMENTUJCIE BO NIC NIE DOSTANIECIE JESZCZE JAK NIE UMIECIE DOCENIC WZROSTU GOSPODARCZEGO NA TYM TERENIE I POZNIEJSZYCH ZA TYM IDACYCH DOBR TO MOZE POWINNISCIE ZECZYWISCIE SIE COFNAC DO EPOKI KAMIENIA LUPANEGO.

  20. gornik:

    22 stycznia 2010 @ 12:26

    Witam i potwierdzam przedmowce jestem osoba ktora byla “poszkodowana” w koninie za dzialke zwykla taka jak sa w miastach z miejscem na altanke przy negocjacjach powiedzialem 200 000 i tyle dostalem hehe do dzisiaj mam jeszcze resztki z tych pieniedzy a minely 2 lata pozniej dowiedzialem sie ze moj kolega ktory mial taka sama dzialke jak ja powiedzial 350 000 i tyle dostal a dzialeczki naprawde male, wiec pozdrawiam osoby ktore nie chca zarobic haha

  21. MakePeace:

    25 stycznia 2010 @ 20:50

    No tak, najważniejsze to na tym zarobić, a środowisko, powietrze, woda, spokój, piękno, ludzie, zwierzęta - nieważne. Faktycznie w niektórych przypadkach umysł pozostał w jaskini. Przykre.

  22. asia N.:

    28 stycznia 2010 @ 21:14

    górnik ,chyba ktoś Ci kilofem przez łeb zdzielił.
    Polska to kraj bezprawia gdzie można zamordować szefa Policji i nie ma winnych, świadkowie po kolei sami się mordują w celach !!
    Pieniądze za nieruchomości będą ale w śmiesznych wysokościach, bo kogo będzie stać na takich prawników jakich ma Vattenfall, Tauron czy PGE ??
    Przykładem jest choćby kobieta pod wrocławiem ktora dostała 3 miliony złotych za działkę. Piękna kwota dla każdego postronnego słuchacza i tak się urabia opinię publiczną. Tyle tylko że ta działka miała wartość rynkową ok.6 milionów( nie uwzględniając keoty zadośćuczynienia), co potwierdzają niezależni rzeczoznawcy i ludzie którzy nabywali grunty w okolicy. Teraz po wywłaszczeniu dopiero kobieta może się sądzić o wyższe odszkodowanie,ale ile ta sprawa będzie się toczyć- 5-8 lat .. Teraz prawo chroni bogatych mających układy w rządzie, a tak obecny rząd właśnie działa. W interesie wielkich prywatnych koncernów. O wyborcach przypomną sobie przed wyborami.

RSS komentarzy · adres TrackBack